Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10814/282
Title: Η Θυρίδα της Γνώσης : η εξατομικευμένη βιβλιοθήκη σπίτι σας
Alternative title: The 'Window of Knowledge': bringing the library to your home
Qualified type: Conference item
Creator: Pietro Di, Christelle
Contributor: Organiser of meeting: Institut Français d'Athènes
Organiser of meeting: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας
Unknown type of contributor: Οργανωτική Επιτροπή Ενίσχυσης Βιβλιοθηκών (ΟΕΕΒ)
Date: 2005-05-17
Place of production: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας
Dimosia Kentriki Bibliothiki Veria
Event: Δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες: Διεθνείς συνεργασίες και τοπικά δίκτυα, 2005
Public Libraries: International Partnerships and Regional Networks, 2005
Language: English
Record level: Completed work
Αbstract: Μία βασικότατη διαπίστωση των δημοσίων βιβλιοθηκών στη Γαλλία είναι η εγκατάλειψή τους, αργή μεν αλλά αμείλικτη, από το κοινό. Ο προβληματισμός που αναπτύχτηκε στη βιβλιοθήκη της Λυών αφορά στην προσφορά νέου τύπου υπηρεσιών που θ’ανταποκρίνονταν περισσότερο στις ανάγκες χρηστών για τους οποίους η πολιτιστική προσφορά της βιβλιοθήκης είναι πολλαπλή. Πράγματι, ενώ απ’τη μια μεριά η βιβλιοθήκη ξέρει να διαχειρίζεται τις συλλογές της και έμαθε πώς να τις ποικίλλει εμπλουτίζοντάς τις όλο και περισσότερο με τα πολυμέσα (ειδικά σήμερα που ζούμε στη ψηφιακή εποχή), από την άλλη μεριά δεν είναι σίγουρο ότι αυτή η μαζική προσφορά ανταποκρίνεται στις ανάγκες του ατόμου που συνηθίζει σε υπηρεσίες προσωπικές και άμεσες. Μία άλλη διαπίστωση που μπορούμε να κάνουμε και που αφορά σ’όλες τις δημόσιες βιβλιοθήκες, είναι η σχετική απουσία ενεργού πληθυσμού. Βασικό κοινό της βιβλιοθήκης παραμένουν οι μαθητές κι οι φοιτητές. Μπορούμε ν’απαριθμήσουμε πολλούς λόγους : προβλήματα πρόσβασης, εξαιτίας του ωραρίου λειτουργίας, και ίσως διαθεσιμότητας, αλλά και για έναν ακόμα λόγο: παραδόξως, παρά την ανεπιφύλακτη υποδοχή της, η βιβλιοθήκη είναι όχημα μιας συγκεκριμένης εικόνας του πολιτισμού, αυτής του «ναού της γνώσης», που δεν προωθεί όμως καθόλου τον εκδημοκρατισμό της. Μία έρευνα σχετική με τη σύνθεση αυτού του κοινού αλλά και με την εικόνα της βιβλιοθήκης που διεξήχθη τον Οκτώβριο του 2004 απευθυνόμενη στο διαδικτυωμένο κοινό της Θυρίδας της Γνώσης, κατέδειξε ότι αυτή η εικόνα επλήττετο από μιαν παμπάλαια αντίληψη: η λέξη που χρησιμοποιήθηκε πιο συχνά για να χαρακτηρίσει τη βιβλιοθήκη ήταν « σκόνη »... Η Θυρίδα της Γνώσης είναι μία ανάμεσα σε πολλές πιθανές απαντήσεις σ’αυτό τον ανταγωνισμό των βιβλιοθηκών, με ψυχαγωγικό τρόπο που μπορεί ν’αποδειχτεί πιο ελκυστικός γιατί προσεγγίζει την έννοια της ατομικότητας χωρίς καμμία προϋπόθεση, πολιτιστική ή όχι. Προσφέρει υπηρεσία ποιοτικής πληροφόρησης σ’ένα κοινό που δεν χρησιμοποιεί τις βιβλιοθήκες. Η αρχή της είναι απλή: κάθε χρήστης του διαδικτύου μπορεί με μια απλή εγγραφή να θέσει on-line ερωτήσεις στους βιβλιοθηκονόμους της Δημοτικής Βιβλιοθήκης της Λυών και μέσα σε 72 ώρες το πολύ να έχει μία συγκεκριμένη on-line απάντηση. Το σύνολο των ερωταπαντήσεων μπορούν να το δουν όλοι, είτε είναι εγγεγραμμένοι είτε όχι, η υπηρεσία είναι καθόλα ελεύθερη και δωρεάν. Επιτρέπονται όλες οι ερωτήσεις για πάσης φύσεως θέματα, στα όρια βεβαίως του νομίμου (στις ερωτήσεις νομικού ή ιατρικού περιεχομένου δίνεται η κατάλληλη καθοδήγηση για την εξεύρεση της απάντησης). Τα θέματα είναι εξαιρετικά ποικίλα - πολιτισμός, πρακτικά ζητήματα, επιστήμες, τοπική ιστορία, κλπ. – και δε γίνεται καμμία προεπιλογή. Η λειτουργία της ξεκίνησε στις 29 Μαρτίου 2004 και έχει δεχθεί μέχρι σήμερα πάνω από 4700 ερωτήσεις.
A basic assertion about the public libraries in France is the fact they have slowly and inexorably been abandoned by their public. The relative concern at in the Library of Lyons was centered around the new services offered in order to satisfy the needs of the users for whom the cultural offerings of the library had a multiple purpose. On the one hand, libraries know how to manage their collections and have learned to enrich them with multimedia and other digital materials, but on the other hand it is not at all certain that this massive provision of information is exactly what the individual user seeks, particularly when they are used to receiving fast and personal services. Another concern which touches all public libraries is the absence of an active public audience. Basically, the primary users of the libraries are secondary school students and university students. We can name a number of reasons, such as problems of access due to library hours, but also for another simple reason: despite its specific cultural image, or the “temple of knowledge” the library itself does not promote its own democratization. A recent research study about the library public and its image which took place last October and was addressed to the specific audiences of the Window of Knowledge, revealed that the library image was haunted by an old notion: The word used in characterizing the library was, for the most part, “dust”…. The "Window of Knowledge" may well be one of several answers the problem of library antagonism: It provides a pleasant way of approaching the public in a personal way without any false pretenses, cultural or otherwise. It offers quality reference services to a public which does not use the library on a regular basis. Its principle is quite simple: Each Internet user can register and submit questions on-line to the Librarians of the Lyons Public Library and can anticipate a reply within 72 hours at the most. Questions and answers are posted for everyone to see and the service is entirely free of charge. All queries are accepted, on any subject within reasonable boundaries. For legal and medical questions, the library provides appropriate referrals. Questions cover a wide range of subjects including culture, practical problems, sciences, local history. All queries are answered. and no selections are made. The service was begun on March 29, 2004 and has, thus far, received more than 4,700 queries.
Rights Holder: Christelle Di Pietro
License: Fair Use License
Date copyrighted: 2005-05-17
Notes: * Christelle Di Pietro, Βιβλιοθήκη της Lyon ("Guichet du savoir" – Project)
* Christelle Di Pietro, Public Library of Lyon ("Guichet du savoir"-Project)
Digital object availability: Available
Appears in item Groups:May 17, 2005

Files in This Item:
File SizeFormat 
Η Θυρίδα της Γνώσης_Christelle Di Pietro.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open