Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10814/260
Title: Η σημασία της προσπάθειας για μια κοινωνία με πληροφοριακή παιδεία στην Τουρκία
Alternative title: The Importance of Creating an Information Literate Society and Situation in Turkey
Qualified type: Conference item
Creator: Kaygusuz, Ayhan
Contributor: Organiser of meeting: Οργανωτική Επιτροπή Ενίσχυσης Βιβλιοθηκών (ΟΕΕΒ)
Organiser of meeting: Goethe-Institut Athen
Date: 2006-06-14
Place of production: Ινστιτούτο Goethe, Ομήρου 14-16, Αθήνα
Goethe-Institut Athen, Omirou 14-16
Event: Πληροφοριακή Παιδεία: Tο Κλειδί για τη Δια Βίου Μάθηση, 14-16 Ιουνίου 2006, Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, Αθήνα
Information Literacy – the Key to Lifelong Learning, June 14 - 16, 2006, Goethe-Institut Athen, Omirou 14-16
Language: Greek
Record level: Analytic (component part)
Description: 2η Συνεδρία, Συντονισμός: Γεωργία Φέλιου, Υπεύθυνη Βιβλιοθήκης Διεθνές Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης του ΟΗΕ
2nd Session, Chair: Georgia Feliou, Director of the Library, International Center of Public Administration, United Nations, Athens, Greece
Αbstract: Η πρόσβαση στην πληροφορία απαιτεί καλή υποδομή και διαχείριση της γνώσης. Οι κοινωνίες χαμηλού εισοδήματος δεν είναι σε θέση να επενδύσουν αρκετά στην υποδομή, την οποία απαιτεί η κοινωνία της πληροφορίας. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν πρόσβαση στην πληροφορία μέσω των βιβλιοθηκών. Οι βιβλιοθήκες και οι βιβλιοθηκονόμοι διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο σε όλες τις κοινωνίες, αλλά ακόμα σπουδαιότερος είναι ο ρόλος τους στις υπανάπτυκτες και τις αναπτυσσόμενες χώρες. Οι βιβλιοθήκες αποτελούν την πύλη προς τη γνώση και οι βιβλιοθηκονόμοι κατέχουν βασικό ρόλο στην πληροφοριακή παιδεία. Πιστεύω ότι αυτό το εργαστήριο θα αποτελέσει ιδανική πλατφόρμα στην προσπάθειά μας να δώσουμε απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα: 1) Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η βιβλιοθήκη σας / ο οργανισμός σας τώρα αναφορικά με την πληροφοριακή παιδεία και τι βήματα έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση; 2) Τι θα θέλατε να κάνετε για να προάγετε την πληροφοριακή παιδεία και ποια είναι τα εφικτά μέτρα που μπορείτε να εφαρμόσετε; 3) Με ποιο τρόπο θα προχωρούσατε στην ανάπτυξη στρατηγικής για την εισαγωγή της πληροφοριακής παιδείας στην βιβλιοθήκη σας; τις δημοκρατικές κοινωνίες. Οι Η/Υ και οι τεχνολογίες των τηλεπικοινωνιών αλλάζουν και εξελίσσονται ραγδαία. Επίσης αλλάζει η μορφή και αυξάνεται τρομακτικά ο όγκος των πληροφοριών. Μια έρευνα έδειξε ότι υπάρχουν 10 δισεκατομμύρια ιστοσελίδες, έγγραφα και βάσεις δεδομένων, στις οποίες υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης μέσω των μηχανών αναζήτησης, καθώς και άλλα 550 δισεκατομμύρια ιστοσελίδες πίσω από firewalls. Κάποιος που επιθυμεί να έχει πρόσβαση σε μια πληροφορία, πρέπει να γνωρίζει τον τρόπο, με τον οποίο θα βρει τη σωστή πληροφορία (να διαθέτει δηλαδή πληροφοριακή παιδεία, καθώς επίσης Η/Υ και πρόσβαση στο Διαδίκτυο με λογική ταχύτητα σύνδεσης. Επιπρόσθετα, η πρόσβαση στις πληροφορίες πίσω από firewalls απαιτεί εγγραφή με συνδρομή. Οι έρευνες δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων δεν έχουν σύνδεση στο Διαδίκτυο, ιδιαίτερα στις υπανάπτυκτες και αναπτυσσόμενες χώρες. Σύμφωνα με τα ενδεικτικά στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, από τους 1.000 χρήστες του Διαδικτύου 1 είναι από το Αφγανιστάν, 1 από το Ιράκ, 2 από το Μπαγκλαντές, 2 από το Τσαντ, 17 από την Ινδία, 39 από την Αίγυπτο, 63 από την Κίνα. Μεταξύ των χωρών αυτών και των χωρών που αποκαλούνται «κοινωνίες της πληροφορίας», υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα Από τους 1.000 χρήστες του Διαδικτύου, 513 είναι στον Καναδά , 534 στην Φιλανδία, 567 στην Αυστραλία, 610 στην Κορέα, 659 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό σημαίνει, ότι στις υπανάπτυκτες και αναπτυσσόμενες χώρες υπάρχει περιορισμένη ή ανύπαρκτη πρόσβαση στην πληροφορία. Η Τουρκία έχει μεγάλο πληθυσμό από νέους. Υπάρχουν περισσότερα από 16 εκατομμύρια φοιτητών και καθηγητών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η ικανότητα προσαρμογής των νέων στις νέες τεχνολογίες είναι εντυπωσιακή. Οι δημόσιες και σχολικές βιβλιοθήκες δεν είναι ικανοποιητικές. Η πρόσβαση στο Διαδίκτυο είναι ακόμα χαμηλή, αλλά με ανοδική τάση. Η ενασχόληση με την πληροφοριακή παιδεία είναι πολύ καινούργια, αλλά οι βιβλιοθηκονόμοι την γνωρίζουν.
Access to the information is vital for democratic societies. Computer and communication technologies have been changing and developing very rapidly. Also the format of the information is changing and volume of the information is increasing tremendously. A research showed that there are about 10 billion web pages, documents and databases accessible through search engines and 550 billion behind the firewalls. More than 90 per cent of recorded information is published in electronic or magnetic format. These make it easier but complicated to access to the information. One who wants to access to the information has to know how to find proper information (has to be information literate), needs computer, and internet access with a reαsonable bandwith. In addition to these access to the information behind the firewalls require subscription. The researches show that a large percentage of people haven’t got internet connection especially in under-developed and developing countries. According to the Worldbank Development Indicators internet users per 1000 people is 1 in Afghanistan, 1 in Iraq, 2 in Bangladesh, 2 in Chad, 17 in India, 39 in Egypt, 63 in China. There is a big gap between these countries and the countries called “information society”. Internet users per 1000 people is 513 in Canada, 534 in Finland, 567 in Australia, 610 in Korea, 659 in the United States. This means that under-developed or developing countries have little or no access to information. Turkey has a large and young population. There are more than 16 million students and teachers in all level of education system. Adapdation of the young people to the new technologies are very high. Public and school libraries are not good enough. Access to internet is still low but it’s been increasing. The activities on information literacy is very new but librarians are aware of it.
Keywords: Κοινωνία της Πληροφορίας
Πληροφοριακή παιδεία
Τεχνολογία της πληροφορίας
Δεξιότητες
Computer and communication technologies
Information literacy
Digital Skills Training
Rights Holder: Οργανωτική Επιτροπή Ενίσχυσης Βιβλιοθηκών (ΟΕΕΒ)
Committee for the Support of Libraries (CSL)
License: Fair Use License
Date copyrighted: 2006-06-14
Notes: * Ayhan Kaygusuz, Library Director, Istanbul Technical University, Mustafa Inan Main Library, Ayazaga Campus, 34469 Maslak/Istanbul, TURKEY. Tel.: ++90 (0)212 285 35 96, Fax: ++90 (0)212 285 33 02, email: kaygusuz@itu.edu.tr. Επαγγελματική Εμπειρία: Τωρινή θέση: Διευθυντής Βιβλιοθήκης, Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Τεκμηρίωσης Τεχνικού Πανεπιστημίου Κωνσταντινούπολης. Μόρφωση: Master στην Αυτοματοποίηση Δημοσίων Βιβλιοθηκών, Ινστιτούτο Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Άγκυρας, 1993-1996. Πιστοποιημένο Πρόγραμμα του Κέντρου Έρευνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Η Εξειδίκευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση», Πανεπιστήμιο Άγκυρας 1990. Πιστοποιημένο Πρόγραμμα του Κέντρου Έρευνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Η Βασική Εκπαίδευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση», Πανεπιστήμιο Άγκυρας 1989-1990. Πιστοποιημένο Πρόγραμμα «Οι Δημόσιες Σχέσεις στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες» στο Kirby College και μετεκπαίδευση στο Middlesbrough του Ηνωμένου Βασιλείου, 1988-1989. Πιστοποιημένο Πρόγραμμα Παιδαγωγικών, Τμήμα Εκπαιδευτικών Επιστημών Πανεπιστημίου Άγκυρας, 1984-1985. Αποφοίτηση από το Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας του Πανεπιστημίου της Άγκυρας, 1980-1984. Εκδόσεις-Δημοσιεύσεις (επιλογή) Οι Τουρκικές Δημόσιες Βιβλιοθήκες με μια ματιά. Turkish Librarianship, Σεπτέμβριος 1995, 9, (3), 249-254. Οι Κινητές Βιβλιοθήκες στην Τουρκία. 61ο Γενικό Συνέδριο IFLA, 20-26 Αυγούστου 1995, Κωνσταντινούπολη. Εγχειρίδιο 3 130-133. Περαιτέρω δραστηριότητες Μέλος της Επιτροπής Καθοδήγησης της Σύμπραξης Βιβλιοθηκών των Πανεπιστημίων της Ανατολίας ANKOS (Anatolian University Libraries Consortium) 1999- Διευθυντής της Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης Abant İzzet Baysal 1996-1997 Μέλος της Επιτροπής Στατιστικών Στοιχείων του IFLA, 1995-1998 Βοηθός Εκδότης του Turkish Librarianship, 1992-1996 Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Τούρκων Βιβλιοθηκονόμων, 1992-1996 Διευθυντής του Τουρκικού Πρακτορείου ISBN και του Κέντρου ISSN, 1987-1996 Επικεφαλής Υπηρεσιών Δημοσίων Βιβλιοθηκών στην Δημόσια Βιβλιοθήκη Yenimahalle της Άγκυρας, 1985
* Ayhan Kaygusuz, Library Director, Istanbul Technical University, Mustafa Inan Main Library, Ayazaga Campus, 34469 Maslak/Istanbul, TURKEY. Tel.: ++90 (0)212 285 35 96, Fax: ++90 (0)212 285 33 02, email: kaygusuz@itu.edu.tr. Professional Experience: Present Position: Library Director, Istanbul Technical University Library and Documentation Dept. Education: Master on Public Library Automation, Institute of Social Sciences, Ankara University, 1993-1996. Certificate Program,"Expertise on European Union" European Community Research Centre, Ankara University 1990. Certificate Program, "Basic Training on European Union" European Community Research Centre, Ankara University 1989-1990. Certificate Program on "PR in Public Libraries" at Kirby College and Further Education in Middlesbrough, UK, 1988-1989. Certificate Program on Pedagogy, Faculty of Educational Sciences, Ankara University, 1984-1985. Graduate, Ankara University, Librarianship Department 1980-1984. Publications (selected) Turkish Public Libraries at a glance. Turkish Librarianship, September 1995, 9, (3), 249-254. Mobile Libraries in Turkey. 61st IFLA General Conference 20-26 August 1995 İstanbul. Booklet 3 130-133. Other Activities Member of ANKOS (Anatolian University Libraries Consortium) Steering Commitee 1999- Library Director of Abant İzzet Baysal University 1996-1997 Member of Statistics Standing Committee of IFLA 1995-1998 Associate Editor of Turkish Librarianship 1992-1996 General Secretary of Turkish Librarians' Association 1992-1996 Director of Turkish ISBN Agency and ISSN Centre 1987-1996 Head of Public Library Services at Yenimahalle Public Library, Ankara 1985.
Digital object availability: Available
Appears in item Groups:Wednesday, 14 June 2006

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ayhan Kaygusuz.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open